Tenta, tenta, tenta
Tja, de är faktiskt 3 stycken innan sista oktober. Den första är en hemtenta och den har jag börjat sätta tänderna i - hittills går det hyffsat men den hotar att bli alldeles för lång. och mest bedrövligt är att jag VET att jag skulle kunna ha första utkastet klart imorgon kväll om jag la manken till, men jag känner inte riktigt den där motivationen som krävs för den saken. har dock kört en rejäl brainstorm och kan snabbt kraffsa ner det till ett första utkast om det kniper (eller jag drabbas av akut studiemotivation - föga troligt).
Sedan kommer rysaren - italiensk fonetik. Me not like...
Sist toppar vi det hela med svensk språklära komplett med ljudlära, inte lätt det heller - men den ligger längst bort i tiden så den känna i nuläget inte så farlig. Dock ackompanjeras den av 2 stycken recensioner som känns mindre roliga, som ska in dagen innan tenta - dem oroar vi oss för den 19e EFTER fonetiktentan.
Idag är första dagen då paniken över tentor inte snudd på kväver mig. Jag gillar inte att tenta, jag gillar att lära men hatar att tenta. Brörjar faktiskt fundera på om dn konstanta närvaron av prov i skolan kan ha ngt att göra med ett slags vendetta från tentatrötta blivande lärare? Den frågan jag ställer mig ganska ofa numera är - hur mäter man egentligen kunskap? vad är verklig kunskap? Hur redovisar man bäst denna verkliga kunskap hur skaffade man sig den i första fallet? Hör på mig - mina lektorer skulle vara stolta över dessa frågeställningar. bra, hon tänker - mission accomplished - hon är förvirrad, nästan färdig för katedern.
Sedan kommer rysaren - italiensk fonetik. Me not like...
Sist toppar vi det hela med svensk språklära komplett med ljudlära, inte lätt det heller - men den ligger längst bort i tiden så den känna i nuläget inte så farlig. Dock ackompanjeras den av 2 stycken recensioner som känns mindre roliga, som ska in dagen innan tenta - dem oroar vi oss för den 19e EFTER fonetiktentan.
Idag är första dagen då paniken över tentor inte snudd på kväver mig. Jag gillar inte att tenta, jag gillar att lära men hatar att tenta. Brörjar faktiskt fundera på om dn konstanta närvaron av prov i skolan kan ha ngt att göra med ett slags vendetta från tentatrötta blivande lärare? Den frågan jag ställer mig ganska ofa numera är - hur mäter man egentligen kunskap? vad är verklig kunskap? Hur redovisar man bäst denna verkliga kunskap hur skaffade man sig den i första fallet? Hör på mig - mina lektorer skulle vara stolta över dessa frågeställningar. bra, hon tänker - mission accomplished - hon är förvirrad, nästan färdig för katedern.
Kommentarer
Trackback