På studiefronten intet nytt

Möjligen har studieångesten lagt sig något sedan förra helgen då jag inte visste om jag ville krypa in under sängen och gömma mig eller brista i gråt. Varför ska jag drabbas av sådan prestationsångest varje gång det närmar sig tenta? Nåväl, ett andetag och ett fonetikt tecken  närmar sig den första av de 3, och jag knåpar som bäst på tenta nummer 2 - den i italiensk litteratur. Det går nog faktikt lite för bra på idéfronten för denna och den hotar att bli alldeles, alldeles för lång. Språket behöevr dock ses över och än återstår 3 frågor att besvara.
 
Lustigt, har senaste dagarna råkat ut för att två kära vänner använder samma uttryck 'oceaner av tid'. Min fundering är att man har oceaner av tid att spendera när man väntar på något, eller har extremt långtråkigt och att man i övriga fall så gott som konstant lider av ngn form av tidsbrist/tidstress ångest/stress.

Ta mitt nu som exempel - jag har lagt ner 10 timmar på studierna idag - men har inte den blekaste aning om vad jag ska ta mig till med min tid nu, att studera mer gör nog vare sig till eller från då hjärnan känns ganska mosig. Och vad händer då? Jo - dåligt samvete över att jag inte läser... Suck!

Tenta, tenta, tenta

Tja, de är faktiskt 3 stycken innan sista oktober. Den första är en hemtenta och den har jag börjat sätta tänderna i - hittills går det hyffsat men den hotar att bli alldeles för lång. och mest bedrövligt är att jag VET att jag skulle kunna ha första utkastet klart imorgon kväll om jag la manken till, men jag känner inte riktigt den där motivationen som krävs för den saken. har dock kört en rejäl brainstorm och kan snabbt kraffsa ner det till ett första utkast om det kniper (eller jag drabbas av akut studiemotivation - föga troligt).

Sedan kommer rysaren - italiensk fonetik. Me not like...
Sist toppar vi det hela med svensk språklära komplett med ljudlära, inte lätt det heller - men den ligger längst bort i tiden så den känna i nuläget inte så farlig. Dock ackompanjeras den av 2 stycken recensioner som känns mindre roliga, som ska in dagen innan tenta - dem oroar vi oss för den 19e EFTER fonetiktentan.

Idag är första dagen då paniken över tentor inte snudd på kväver mig. Jag gillar inte att tenta, jag gillar att lära men hatar att tenta. Brörjar faktiskt fundera på om dn konstanta närvaron av prov i skolan kan ha ngt att göra med ett slags vendetta från tentatrötta blivande lärare? Den frågan jag ställer mig ganska ofa numera är - hur mäter man egentligen kunskap? vad är verklig kunskap? Hur redovisar man bäst denna verkliga kunskap hur skaffade man sig den i första fallet?  Hör på mig  - mina lektorer skulle vara stolta över dessa frågeställningar. bra, hon tänker - mission accomplished - hon är förvirrad, nästan färdig för katedern.

Disträ

En halvdags studier - dvs 4 timmar - när jag borde läsa ca 10-12 timmar om dagen? suveränt... not. vete sjutton var jag har mitt huvud idag - inget blir som det ska. Tänker ett ord - skriver ett annat. glömmer slå på spisplattor, bränner maten. Toppendag helt enkelt. tack gode gud för att jag är lektionsfri imorgon...